Režim OUT znamená, že jedete s vozidlem
mimo působnost nařízení 561/06 Takže se vlastně používá tam, kde se jedná o dopravu podle "starého" (ale platného) AETRu.
AETR (tušim 3820 a 3821/85/EHS, ale nejsem si jist) je stále platný v zemích, které nejsou členy EU (neplatí tam 561), tedy např. Chorvatsko (členem asi v roce 2010). Mám za to, že digi tachograf stále zapisuje jízdu a přestávky, jako kdyby nebyl v režimu OUT, pouze k datům dá poznámku, že se jednalo o jízdu mimo 561, aby kontrolní orgán nemohl prudit například za přestávku rozdělenou na 3 x 15 min (podle AETRu možné, podle 561 musí být dělená 15 + 30).
Pro úplné pochopení bude nejlepší asi příklad:
- režim OUT použiji jen tehdy, když mojí cílovou zemí bude země, kde platí AETR - jedu z Brna (ČR) do Splitu (Chorvatsko) - dělám přestávky podle AETRu.
- při jízdě do země, kde platí 561 jedu bez režimu OUT - jedu ze Splitu (Chorvatsko) do Vídně (Rakousko) - dělám přestávky podle nařízeí 561/06.
Jinak řidič v případech, kdy jede podle vyjímky (čl. 3 evropského nařízení 561/06; ale musí dodržet ostatní zákony - zákoník práce, apod.) - tedy již zmíněná bus linka do 50 km - má mít správně vystaven doklad, že řídil vozidlo vyňaté z 561 (známý papír na dovolenou, ale se zaškrtnutou jinou možností).
Abusy těchto linek často nejsou ani tachografy vybaveny. Ale jinak mám za to, že když je ve voze digi tachograf, tak se karta musí použít. Při kontrole orgánem při řízení vozidla nevyňatého bych předložil společně k digi kartě doklad o nečinnosti v 561