Já už o tom slyšel: Tady v Irsku. Věřím, že i v ČR na vnitru nebo i jinde neznalého policistu člověk vhodnými argumenty zmate.
Já bych to tak nedělal a pokusím se vysvětlit proč.
Je to nelegální. Nejen podle mého názoru, ale i podle tachografu a všech policistů, kteří tomu alespoň trochu rozumí a chtějí nebo mají úkol to řešit. Navíc člověk se tak šidí o odpočinek a pokud je to firma, kde se neobávají kontrol, tak navíc riskuje, že to po něm bude firmou vyžadováno automaticky.
Argument, že je to jízda mimo veřejnou komunikaci podle mne použít nejde, protože se vozidlo většinou po veřejných komunikacích pohybuje. Tam je dodržování AETRu vyžadováno. S tím souvisí i to, že řidič musí nejméně měsíc zpět doložit, že dodržuje doby povinného odpočinku, případně předepsaným způsobem (písemným formulářem) i doby volna ap., po kterou se na něj AETR nevztahoval (v posledních 30 dnech).
Čistě teoreticky by to šlo, pokud by firma zaměstnávala někoho, kdo by jezdil se všemi soupravami po place, najížděl by na rampy atd. mezitím, co by dálkový řidič odpočíval třeba v hotelu. Pak by však takový zaměstnanec musel kvůli digitálním tachografům disponovat kartou řidiče. Takový systém jsem neviděl nikde. Důvodem bude zřejmě jeho praktická neproveditelnost. Nevím kdo by si lehce zvykal na různé auta a manipulace s nimi (výhled, řazení atd.)
Mít na takové firmě kdykoliv cizí osobu bez dozoru v kabině (potencionální špindíra, kuřák, zloděj, apod.). Různá úroveň čistotnosti kabin by způsobila, že řidič by s botami od vazelíny z podlahy plné vajglů z jednoho auta vlezl na světlý koberec ve vypulírované kabině... ..to by to asi ani většina samotných dálkových řidičů nevidělo rádo... Přesto se taková výmluva u irských řidičů jezdících na kontinent používá.
Pokud firma zaměstnává někoho, kdo najíždí s návěsy na rampy ap., tak má vždycky k dispozici tahač(e), jen pro tento účel (takovýto systém má například Tesco na hlavních skladech nebo je vidění skoro v každém přístavu).
Případné pokuty za porušení AETRu jsou v Irsku sice propláceny firmou, ale i tak je to nevýhodné, protože přestupek učinil řidič a je to JEHO přestupek.
Vlastně mě nenapadá argument proč to dělat. Proč porušovat tyto předpisy