Aktuální AETR

O evropské dohodě o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě.
Pravidla fóra
Zde se mohou rozebírat jakékoliv problémy a řešit tématické dotazy, které nejsou zodpovězeny v článku: http://www.truck-way.cz/aetr.html

Aktuální AETR

Odeslatod combo » 31 Bře 2008 21:06

Zdravim vsetkych kolegov truckerov.
Som zacinajuci vodic. Zatial len na DAF LF, jazdim nemecko, rakusko a okolite staty.
Potreboval by som vediet kedy sa naposledy menil AETR? Ten na stranke je aktualny?? Je nejaky rozdiel medzi CZ a SK AETR-om??
Za vsetky odpovede dakujem.
PS: JiP mas super stranky, dozvedel som sa tu vela novych a uzitocnych rad :lol:
DAF LF zatial len 7,5t, Ale raz bude aj naves:) Oblubeny tahac DAF XF
combo
 
Příspěvky: 2
Registrován: 31 Bře 2008 21:01
Bydliště: SR

Re: novy

Odeslatod Honza » 31 Bře 2008 21:09

combo napsal:Zdravim vsetkych kolegov truckerov.
Som zacinajuci vodic. Zatial len na DAF LF, jazdim nemecko, rakusko a okolite staty.
Potreboval by som vediet kedy sa naposledy menil AETR? Ten na stranke je aktualny?? Je nejaky rozdiel medzi CZ a SK AETR-om??
Za vsetky odpovede dakujem.
PS: JiP mas super stranky, dozvedel som sa tu vela novych a uzitocnych rad :lol:



AETR je pouze jeden. Je to dohoda mezi unijními státy. Každá země jej může mít poopravený, ale všude to je úplně stejné....
Honza
 
Příspěvky: 20
Registrován: 30 Bře 2008 20:37
Bydliště: Karlovy Vary

Re: novy

Odeslatod tOOdoo » 31 Bře 2008 21:15

Nařízení vlády ČR, které upravuje pracovní dobu zaměstnanců v dopravě je nařízení č. 589/2006 Sb., které se odvolává na předpisy Evropské Unie, tj.
Nařízení 3820/85 (do 10.04.2007) :arrow: neplatný AETR
Nařízení 561/2006 (od 11.04.2007) :arrow: aktuální AETR
Směrnice ES 2002/15

Jinak není špatná publikace Pracovní režimy řidiče. Našel jsem na netu link, kde se dá sosnout:
http://rapidshare.com/files/95355237/pr ... ridice.rar
heslo:
uploadbynegative
Naposledy upravil tOOdoo dne 01 Dub 2008 15:04, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
tOOdoo
 
Příspěvky: 42
Registrován: 30 Bře 2008 07:30
Bydliště: brněnsko

Re: novy

Odeslatod combo » 31 Bře 2008 21:36

Som ani nedufal ze sa dockam takej rychlej odpovede :shock: super
Diky za odpovede
DAF LF zatial len 7,5t, Ale raz bude aj naves:) Oblubeny tahac DAF XF
combo
 
Příspěvky: 2
Registrován: 31 Bře 2008 21:01
Bydliště: SR

Re: Aktuální AETR

Odeslatod petr » 05 Kvě 2008 22:12

Ridič se musí ridit vnitrostátní právní úpravou, v našem případě je to zejména zákoník práce,, vyhláška o přesčasové práci v dopravě, dopravní vyhláškou a následně smlouvou , mezi námi řidici zvanou AETR a evropskou normou EWAG.V ČR je k mání příslušná příručka vydaná ČESMAD. Její znalost je pro běžné situace postačující.Ve složitějších situacích je aplikace EWAG nejednoznačná, ČESMAD se údajně obrátil na Brusel se žádostí o výklad několika desítek takových možných situací.Nám, českým řidičum by pomohlo, mít k použití překlad do češtiny aplikačního výkladu směrnice spolkového úřadu pro nákladní dopravu ( milovaný BAG)a velkým pomocníkem by byl i existující" ceník pro udělování pokut" používáný spolkovou, belgickou,francouzskou a španělskou policií.. Nejde totiž jenom o sazby, ale zejména o uváděné definice přestupků. V praxi je zřejmě nejvíce komplikovaná situace, kdy dochází ke vzájemné kombinaci přepravy lodním trajektem při aplikaci děleného odpočinku, prodloužené doby jízdy /10 hodin/, zkrácené doby denního odpočinku / 9 hodin/nájezdu na trajekt a sjezdu /max 1 hodina/, případně děleného denního odpočinku 3 plus 9 hodin atp. Další "skupinou záhad" je počítání odpočinku - zkrácený 9 a normální 11, první týden 24 a druhý týden na přání řidiče doma min. 45 hodin plus zkrácení - ale jeden jsem byl vyjetý a druhý den jsem mohl na vykládku až po 13 hodinách pauzy - budu mít o ty dvě hodiny kratší odpočinek po 14 dnech, který trávím doma? Dobrá odborová organizace by nám tyhle otázky dávno objasnila- nevíte o nějaké? Ahojky
petr
 

Re: Aktuální AETR

Odeslatod starec z hor » 05 Kvě 2008 23:14

Navzájem bychom si hodně pomohli, kdybychom si napsali o konkrétních složitých situacích, kdy při nejlepší vůli není jasné jak si AETR (EWAG) vykládat a poradili se o nich. Také nutno konstatovat, že mezi řidiči je mnoho " zaručených", suverénních "znalců" a "vykladačů", jejichž znalosti vycházejí z různých "školení" různými vesnickými instruktory , kteří interpretují mezinárodní právní normy tak, aby to vyhovovalo Česmad. Je třeba mít na paměti ekonomický cíl EWAG - zabránit dopravním podnikatelům z nových zemí EU, aby přetěžováním svých řidičů získávali dodatečné výhody v podnikání. Vzorec je jednoduchý: k dispozici je roční fond pracovní doby ( počet pracovních dní v daném roce) plus český limit přesčasové práce v dopravě, zaměstnavatel je povinen vést evidenci přesčasové práce (tacho kotoučky nestačí) a přesná evidence a vykazování odpracovaných hodin řidičem.Tomu se český podnikatel tlakem na řidiče, aby falšoval pracovní výkazy, všemožně brání - pří jinak stejných nákladech ( cena tahače a návěsu, cena paliva, dálničních poplatků,atp. atp. strká si do kapsy rozdíl mzdy. kterou platí "starý unijní podnikatel" a jeho český konkurent.Například, na začátku roku evidovaly pracovní úřady ve Spojeném království požadavek dopravních firem na 12000 řidičů nákladní dopravy, s týdenním platem od 550 do 750 liber.Takže za měsíc ježdění v Anglii si váš podnikatel "strčí do kapsy" kromě obvyklého zisku Angličana ještě 50 000 Kč, o které je mzda českého řidiče nižší.Za 100% unijní řidičskou práci by měl český kamioňák dostat, vzhledem k nižším životním nákladům, například,70% německé mzdy - to by ovšem řada českých "vesnických" podnikatelů, přežívajících za cenu nízkých mezd českých řidičů,nepřežila.Mimochodem, německá a rakouská vláda, po tajné dohodě s českou vládou, oddaluje volné zaměstnání českých dělníků v Německu. Chrání tak nízké mzdy v Čechách a na Moravě, dokud se nezhodnotí investice německých podnikatelů do českého průmyslu.Píšu to jenom proto, abychom věděli, proč máme starosti s AETR-em a proč z českého platu platíme stejné pokuty jako staří unijní řidiči s trojnásobným platem -naši politici ten AETR(EWAG) pro nás podepsali. Nezlobte se , kluci ,za tu politiku, příště napíši o praktických věcech z ježdění po Unii.
starec z hor
 

Re: Aktuální AETR

Odeslatod Jelda » 06 Črc 2008 08:29

Chtěl bych se zeptat na dva konkrétní příklady.
Ten první - když dělám zkrácenou devítku, můžu mít denní výkon prodlouženej ze 13 hodin na 15 hodin ? Nemyslím řízení, ale čekání třeba na rampě a tak.
A druhej - několikrát jsem udělal že když mě vykládali, tak jsem si hodil na tachografu postýlku a chtěl udělat 3 + 9 hod přestávku. Můžu tohle dělat každej den nebo 3krát týdně? A funguje to tak že mám pracovní výkon třeba 10 hodin, pak udělám 3 hodiny odpočinek a pak můžu zase 3 hodiny mít výkon aby se mi to dorovnalo do 13 hod a potom udělat devítku ? Díky
Jelda
 
Příspěvky: 7
Registrován: 30 Bře 2008 20:20

Re: Aktuální AETR

Odeslatod Irys » 06 Črc 2008 09:24

AETR nezná pojem "výkon". Je to tak, že jakmile se rozjedeš po tzv. týdenním nebo denním odpočinku (začátek směny), běží ti 24 hodin, v jejichž průběhu musí být nepřerušovaná minimálně devítihodinová pauza - denní odpočinek. To můžeš udělat 3x týdně, jinak musí být v těch 24 hodinách jedenáctihodinová pauza. Není to závislé na kalendářním dnu (čili od 00.01 do 24.00), ale začíná se to počítat od momentu, kdy vyjedeš. Příklad: máš natočený víkend, vlezeš v pondělí ve 02.00 h do auta, rozjedeš se a nakládáš, popojíždíš, stojíš, atd., když ti tacho napočítá 4.30 jízdy, cvakneš si pauzu a zase jezdíš, stojíš.... Ale v 15.00, resp. nejpozději v 17.00 musíš začít točit velkou pauzu, aby se ti do úterý 02.00 vešla jedenáctka, resp. ta devítka.
Takže ten takzvaný výkon může být 3x týdně až 15 hodin (+ devítka pauza), jinak 13 hodin (+ jedenáctka pauza). A pozor, jakmile se ti nepodaří do těch 15 hodin (v tomto konkrétním případě) začít točit pauzu, ale třeba až v 15.30, už se to bere jako zkrácená pauza.
To mi vysvětlila policie Karsruhe za 140 éček. Jak to ale je s dělenými pauzami 3 + 9, to nevím a neslyšela jsem ani uspokojivý výklad od někoho jiného. Nevím totiž, jestli se i tato celá dělená pauza musí vejít do těch 24 hodin, nebo jestli pak existuje nějaké nastavení limitu, taky nevím, jak dlouho mezitím můžeš jet, aby se to počítalo za jednu dělenou pauzu. Nebo když stojíš 5 hodin, donutí tě cuknout, nastavíš to devítkou - jestli to je uznatelné, protože v tom případě nemáš ve 24 hodinách nepřerušovanou pauzu min. 9 hodin. Děkuji za případný výklad.
Uživatelský avatar
Irys
Moderátor
 
Příspěvky: 29
Registrován: 31 Bře 2008 18:47
Bydliště: Liberec

Re: Aktuální AETR

Odeslatod Jelda » 06 Črc 2008 13:17

Děkuju za vysvětlení. Doufám že tedka nepotkám v příštích 30ti dnech žádný policajty, protože jak sem to točil, tak to sem prakticky každej den dělal devítku a ty půlený sem přesahoval dýl než 24 hod od začátku :roll:
(Ale asi je potkám brzy protože jak jezdim vnitro, tak jezdim i o těch zákazech jízd o víkendech a zrovna tuhle sobotu sem jel snad jedinej na hradecký dálnici, hehe)
Jelda
 
Příspěvky: 7
Registrován: 30 Bře 2008 20:20

Re: Aktuální AETR

Odeslatod Irys » 06 Črc 2008 14:11

To bys měl velkou smůlu, vždyť naši policajti jsou furt někde zalezlí a dávaj akorát pokuty za parkování, to není jako v Německu, kde je pořád vidíš kroužit po dálnicích nebo tam aspoň hlídkovat a dělat jednu kontrolní akci za druhou. :D
Uživatelský avatar
Irys
Moderátor
 
Příspěvky: 29
Registrován: 31 Bře 2008 18:47
Bydliště: Liberec

Další

Zpět na AETR

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

cron